Skip to main content

Kenapa Kanak-kanak Harus Melangkau Skrin Sebelum (dan Semasa!) Tidur

Halfpoint / Shutterstock
Anak saya tidak pernah tidur dengan baik. Sebenarnya, hampir setiap malam dia tidur dengan kedua-dua TV dan iPadnya berpelukan. Tetapi ternyata, tongkat tongkat untuk menangkap beberapa Zs sememangnya sebabnya dia mempunyai banyak masalah untuk mendapat apa-apa. Satu kajian baru baru-baru ini menunjukkan bahawa menggunakan skrin di waktu tidur menyebabkan kualiti tidur yang kurang baik dan mengantuk siang hari yang berlebihan pada kanak-kanak berumur antara 6 dan 19 tahun.

Uh oh!

Sudah tentu, berita ini benar-benar tidak begitu mengejutkan, memandangkan cahaya biru yang dipancarkan oleh telefon, tablet, dan komputer riba telah ditunjukkan mengganggu melatonin yang menggigil tidur. Tetapi dapatkan ini: Anak-anak yang mempunyai skrin di dalam bilik tidur mereka dan tidak menggunakannya-maksudnya, tidak ada cahaya biru-MASIH tidak tidur terlalu banyak atau juga anak-anak tanpa skrin di dalam bilik tidur mereka. Dan mereka lebih letih pada waktu siang juga!

  • BERKAITAN: Akademi Pediatrik Amerika Baru Menukar Peraturan Waktu Skrin Lagi

Jadi apa yang memberi? Rupa-rupanya, hanya kehadiran peranti yang cukup mengganggu untuk meruntuhkan tidur anak-anak. Mengapa? Kerana untuk beralih ke tidur, pakar mengatakan tubuh dan minda memerlukan masa untuk berehat.

"Anda tidak boleh melakukan pecut 100 meter dan kemudian mengharapkan tidur, " jelas penulis kajian dan biostatistik Ben Carter dari King's College. "Tubuh awak berlumba, seandainya minda anda berlumba, anda tidak boleh mengharapkan ia mematikan, ia adalah organ seperti yang lain."

Masuk akal. Berfikirlah dengan cara ini: Jika anak anda menyiarkan gambar ke Instagram sebelum tidur, dia mungkin bimbang tentang berapa ramai yang menyukainya, walaupun selepas dia mematikan telefonnya. Atau jika anak anda adalah FaceTiming atau menghantar mesej dengan rakan sebelum mencabut, dia mungkin akan meneruskan apa yang dikatakan di dalam fikirannya, walaupun telefonnya tidak kelihatan. Saya tahu saya telah melakukannya! Jadi mungkin itu sebahagian daripada masalah.

  • Mahu berita keibuan yang terkini? Daftarlah untuk surat berita harian Ibu Bapa kami

"Saya rasa kita terobsesi dengan peranti kami, " kata Carter. "Kita patut cuba mengekalkan obsesinya daripada anak-anak kita, terutamanya pada waktu malam."

Nasihat pepejal. Sekarang ... siapa yang akan memberitahu anakku?

Hollee Actman Becker adalah penulis lepas, blogger, dan ibu dua orang yang menulis mengenai kebudayaan dan budaya pop. Semak laman web beliau holleeactmanbecker.com untuk lebih lanjut, dan kemudian ikuti dia di Instagram dan Twitter