Skip to main content

Cuba Dapatkan Anak Anda untuk Memakan Sayur-sayuran? Inilah Mengapa Anda Tidak Perlu

Jika anda Google "bagaimana untuk mendapatkan anak untuk makan sayur-sayuran, " pelayar anda akan kembali dengan 36 juta hasil carian, dari artikel ahli mengenai tingkah laku makan untuk menghuraikan resipi yang memerlukan pemotong cookie banyak dan beberapa bakat seni yang serius.

Jelas sekali, terdapat ramai di antara kita yang mencari cara untuk memperbaiki kebiasaan makan anak-anak kita dengan akhirnya membuat mereka makan kacang mereka. Tetapi pendekatan ini mungkin salah.

Makan makanan sihat tidak boleh menjadi matlamat keibubapaan makanan. Sebaliknya, adalah akibat yang mungkin menggunakan strategi pemakanan yang tepat dengan anak anda.

Tolong jangan salahkan saya. Sayur-sayuran sangat berkhasiat, dan saya sendiri berfikir (anak-anak saya tidak selalu bersetuju) bahawa mereka rasa sangat baik. Tetapi, selepas bertahun-tahun bekerja dengan keluarga sebagai ahli diet kanak-kanak dan mengasuh kanak-kanak saya sendiri, saya tahu bahawa apabila memakan sayur-sayuran dipandang sebagai penentu tabiat pemakanan yang sihat, atau, lebih buruk, nilai ibu bapa, perkara-perkara yang boleh menjadi sangat emosional dan rumit.

Fokus utama pada sayur-sayuran adalah zon bahaya di mana anak-anak terus bertanya, "Berapa banyak gigitan brokoli sebelum saya boleh mempunyai pencuci mulut ?, " dan ibu bapa disiksa dengan rasa malu dan rasa bersalah ketika mereka melihat anak-anak orang lain menumpuk bayam pada piring mereka.

Tetapi di sini adalah pemikiran. Daripada meletakkan segala usaha kami ke dalam micromanaging setiap gigitan mengapa tidak melihat gambar yang lebih besar? Dengan melabur masa dan usaha kami untuk membantu anak-anak membina hubungan yang sihat dengan makanan, kami dapat membina perancah yang akan membolehkan mereka makan lebih baik selama bertahun-tahun untuk datang walaupun kami tidak ada untuk mengira gigitan atau rasuah dengan pencuci mulut.

Berikut adalah beberapa soalan yang boleh kita tanyakan kepada diri sendiri untuk membantu anak-anak kita berasa baik untuk makan, dan makan dengan cara yang lebih seimbang akhirnya .

Adakah ok jika anak saya tidak pernah menyentuh sayur-sayuran? Sebagai ahli diet, saya dapat memberi jaminan bahawa pertumbuhan dan perkembangan yang normal adalah mungkin tanpa makan APA-APA sayuran PERNAH. Sebelum anda belajar untuk benar-benar menerima anak anda dengan semua tabiat makan yang aneh, sukar untuk menahan tekanan dan penghakiman pada waktu makan dan oleh itu, sukar untuk mengubah keadaan dengan lebih baik.

Adakah saya mahu anak saya berasa sihat untuk menikmati banyak makanan yang berbeza atau merawat pilihan yang sihat sebagai tugas? Sekiranya pelbagai jenis makanan adalah apa yang anda makan, teruskan makan makanan, makan bersama sebagai keluarga, dan menikmati apa yang ada pada piring anda sendiri. Ini adalah cara yang paling mudah untuk memberi anak anda pendedahan neutral kepada semua makanan yang anda mahu dia akhirnya mula makan.

Bagaimanakah saya boleh menguatkan kemampuan anak saya untuk mengawal diri sendiri? Kanak-kanak kecil adalah yang terbaik untuk menentukan berapa banyak makanan yang mereka lapar. Ini dua gigitan tambahan brokoli yang anda tekankan tidak menambah banyak kalori atau pemakanan. Tetapi mereka boleh mengajar anak anda untuk mengabaikan isyarat kesempurnaan mereka. Perkara yang indah tentang menyesuaikan diri dengan tubuh seseorang mampu berhenti apabila penuh, sama ada makan kembang kol atau kue.

Adakah saya memberi lebih banyak kuasa kepada gula-gula dan ubat-ubatan yang tidak dapat dinafikan? Adakah anda merawat kontinjen mengenai berapa banyak gigitan makanan yang "sihat" yang diambil oleh anak anda semasa makan? Dalam kes ini, sudah tiba masanya untuk menghidupkan jadual dan mula menyajikan makanan penutup kecil dengan makanan, bukan selepasnya. Ini akan membantu meneutralkan daya tarikan gula-gula dan berharap dapat meningkatkan status makanan yang anda buat untuk makan malam.

Akhirnya, apakah jadual makan malam adalah tempat di mana semua orang diperlakukan dengan hormat dan sikap positif? Pastikan setiap hidangan termasuk sekurang-kurangnya satu makanan yang dia dapat mengendalikan dan kemudian berehat tentang berapa banyak dan apa yang dia makan. Daripada mengawal setiap gigitan, mulakan perbualan yang berkaitan dengan makanan atau meminta semua orang untuk berkongsi cerita dari hari mereka.

Dengan begitu banyak tekanan masyarakat untuk menaikkan sedikit makanan yang tidak dapat mendapatkan cukup bit dan memilih wortel untuk kek lobak, mudah untuk mengabaikan banyak aspek pemakanan yang sihat, termasuk merasa senang makan dan percaya diri di sekitar makanan. Pendekatan yang lebih holistik, bebas tekanan untuk memberi makan adalah cara yang lebih baik untuk memastikan diet yang sihat untuk anak anda selama bertahun-tahun lagi!

Natalia Stasenko MS, RDN adalah ahli diet berdaftar dan pakar pemakanan pediatrik yang diiktiraf. Ibu tiga, dia menggunakan strategi berasaskan bukti dan sentiasa praktikal untuk memupuk keyakinan dan kemahiran ibu bapa dalam memberi makan anak-anak mereka dengan betul. Untuk membaca lebih lanjut artikel Natalia, lawati laman webnya, atau ikuti dia di Twitter atau Pinterest.

Strategi Terbukti untuk Pemakan Picky

Imej: Picky pemakan melalui Shutterstock