Skip to main content

Kongsi Ini Dengan Semua Sekolah, Sila

Glennon Doyle Melton adalah pengarang Momastery dan Pemenang Terbaik Semua Around dari Anugerah Media Sosial 2014. Sejak tahun 2009, Melton telah berkongsi momen sentimental dan bodohnya sebagai ibu tinggal di rumah yang tidak selalu mendapatnya. Melton juga pengarang Carry On, Warrior New York Times yang paling laris memoir tentang pemulihannya daripada dadah dan alkohol dan pengalaman dalam perkahwinan dan keibuan.

Beberapa minggu lalu, saya pergi ke kelas Chase untuk tunjuk ajar.

Saya akan menghantar e-mel kepada guru Chase suatu malam dan berkata, "Chase terus memberitahu saya bahawa barang yang anda hantar adalah matematik - tetapi saya tidak pasti saya percaya kepadanya. Dia menghantar e-mel kembali dan berkata, "Tidak ada masalah! Saya boleh tutor Chase selepas sekolah pada bila-bila masa." Dan saya berkata, "Tidak, tidak dia, saya, dia mendapatnya, Bantu saya." Dan itulah bagaimana saya akhirnya berdiri di papan tulis dalam bilik kelas kelima kosong yang menatap baris-baris bentuk bahawa guru Chase terus merujuk sebagai "nombor."

Saya berdiri sedikit shakily di papan tulis manakala guru Chase duduk di belakang saya, bertengger di atas meja, menggunakan suara yang menenangkan untuk cuba membantu saya memahami cara baru yang kita ajarkan divisi panjang. Nasib baik untuk saya, saya tidak perlu menyalahkan kerana saya tidak pernah benar-benar memahami cara lama kita mengajar pembahagian lama. Saya mengambil masa yang sukar untuk menyelesaikan satu masalah, tetapi saya dapat memberitahu bahawa guru Chase suka saya juga. Dia pernah bekerjasama dengan NASA, jadi jelasnya kita mempunyai banyak kesamaan.

Selepas itu, kami duduk selama beberapa minit dan bercakap tentang mengajar anak-anak dan apa kepercayaan dan tanggungjawab suci itu. Kami bersetuju bahawa mata pelajaran seperti matematik dan bacaan adalah perkara-perkara yang kurang penting yang dipelajari di dalam kelas. Kami bercakap tentang membentuk hati yang kecil untuk menjadi penyumbang kepada komuniti yang lebih besar dan kami membincangkan impian bersama kami bahawa komuniti itu mungkin terdiri daripada individu yang baik dan berani di atas segalanya. Dan kemudian dia memberitahu saya ini.

Setiap petang hari Jumaat, guru Chase meminta pelajarnya mengambil sepotong kertas dan menuliskan nama-nama empat anak yang mereka ingin duduk minggu berikutnya. Kanak-kanak tahu bahawa permintaan ini mungkin atau tidak boleh dihormati. Beliau juga meminta para pelajar untuk mencalonkan seorang pelajar yang mereka percaya telah menjadi warganegara kelas luar biasa pada minggu itu. Semua undi diserahkan secara peribadi kepadanya.

Dan setiap pagi Jumaat, selepas pelajar pulang ke rumah, guru Chase mengeluarkan kertas itu, meletakkannya di hadapannya dan mengkaji mereka. Dia mencari corak. Siapa yang tidak diminta oleh orang lain? Siapa yang tidak tahu siapa yang diminta? Siapa yang tidak pernah perasan cukup untuk dicalonkan? Siapa yang mempunyai sejuta kawan minggu lalu dan tidak ada minggu ini?

Anda lihat, guru Chase tidak mencari carta tempat duduk baru atau warganegara yang luar biasa. Guru Chase mencari kanak-kanak kesepian. Dia mencari kanak-kanak yang bergelut untuk berhubung dengan anak-anak lain. Dia mengenali anak-anak kecil yang jatuh melalui jejak kehidupan sosial kelas. Dia menemui hadiah yang tidak disedari oleh rakan-rakan mereka. Dan dia langsung menyerang siapa yang dibuli dan siapa yang membuli.

Sebagai guru, ibu bapa, dan kekasih semua kanak-kanak, saya fikir ini adalah strategi Ninja Cinta yang paling cemerlang yang pernah saya jumpai. Ia seperti mengambil sinar X kelas untuk melihat di bawah permukaan perkara dan ke dalam hati pelajar. Ia seperti perlombongan untuk emas (emas adalah orang-orang kecil yang memerlukan bantuan sedikit) yang memerlukan orang dewasa untuk melangkah dan mengajar mereka bagaimana untuk berteman, bagaimana untuk meminta orang lain bermain, cara menyertai kumpulan, atau bagaimana untuk berkongsi hadiah mereka dengan orang lain. Dan itu adalah pencegahan pembuli kerana setiap guru tahu bahawa buli biasanya berlaku di luar pukulan mata dan kanak-kanak yang dibuli sering terlalu takut untuk berkongsi. Tetapi seperti yang dikatakannya, kebenaran datang kepada orang-orang lembaran kertas yang selamat, peribadi, kecil.

Seperti yang dijelaskan oleh guru Chase ini idea yang mudah dan bijak - saya menatapnya dengan mulut saya tergantung terbuka. "Berapa lama anda menggunakan sistem ini?" Saya kata. "Sejak Columbine, " katanya. "Setiap hari Jumaat petang sejak Columbine." Tuhan yang baik .

Wanita yang bijak ini melihat Columbine mengetahui bahawa semua keganasan bermula dengan pemotongan. Semua keganasan luar bermula sebagai kesepian batin. Dia menyaksikan tragedi itu mengetahui bahawa kanak-kanak yang tidak diperhatikan akhirnya akan mendapat perhatian oleh apa-apa cara yang diperlukan. Dan dia memutuskan untuk mula memerangi keganasan awal dan kerap, dan dengan dunia dalam jangkauannya. Apa yang dilakukan oleh guru Chase ketika dia duduk di kelas kosong yang mengkaji senarai yang ditulis dengan tangan berumur 11 tahun yang menjengkelkan menyelamatkan nyawa. Saya yakin dengannya. Dia menyelamatkan nyawa.

Dan apa yang diajar oleh ahli matematik semasa menggunakan sistem ini adalah sesuatu yang dia sudah tahu. Segalanya, walaupun cinta, bahkan milik, mempunyai corak kepadanya. Dan dia mendapati pola itu melalui senarai tersebut. Dia memecahkan kod pemotongan. Dan kemudian dia mendapat anak-anak kesepian bantuan yang mereka perlukan. Ia adalah matematik kepadanya. Ia matematik. Semua adalah cinta, walaupun matematik. Luar biasa.

Guru Chase bersara tahun ini selepas beberapa dekad menyelamatkan nyawa. Cara untuk menghabiskan hidup: mencari corak cinta dan kesepian. Melangkah setiap hari dan mengubah trajektori dunia kita.

Ajar, Warriors. Anda adalah responden pertama, barisan hadapan, detektif pemotongan, dan harapan terbaik dan hanya kami untuk dunia yang lebih baik. Apa yang anda lakukan di bilik darjah apabila tiada siapa yang menonton, itu adalah harapan terbaik kami.

Guru, anda mempunyai satu juta ibu bapa di belakang anda berbisik bersama, "Kami tidak peduli dengan ujian standard yang sungguh-sungguh Kami hanya peduli bahawa anda mengajar anak-anak kita berani dan baik, dan kami mengucapkan terima kasih hidup. "

Cinta - Semua Kita

Adakah lelaki kecil anda terlalu sakit untuk sekolah? Tandakan kuiz berguna ini apabila anda tidak pasti.

Bagaimana Menghargai Guru: Idea Hadiah

Foto dari Momastery.com