Skip to main content

Perancangan Playdate Perfect dalam 6 Langkah

Pada usia 2 tahun, kebanyakan kanak-kanak sudah bersedia dan bersemangat untuk bermain masa biasa dengan orang lain. Semasa masa bersama kanak-kanak lain, anak anda 2 tahun dapat mengembangkan identiti peribadi dengan membandingkan dirinya dan keluarganya dengan orang lain. Dia boleh mula belajar menolak dan menarik persahabatan ketika dia mengasah kemahiran komunikasinya. Dan, tentu saja, dia akan bersenang-senang. Berikut adalah beberapa cara anda boleh membantu:

  1. Sediakan terlebih dahulu untuk playdate. Pastikan anak anda berehat dan tidak lapar. Sekiranya tarikh di rumah anda, semak semula kawasan bermain adalah kanak-kanak untuk pelawat muda anda, bukan hanya anak anda sendiri yang mungkin tahu apa yang boleh disentuh dan apa yang tidak. Rancang untuk pengawasan anda yang berterusan, kerana kanak-kanak berumur 2 tahun tidak boleh dibiarkan bersendirian walaupun beberapa saat.
  2. Buat perkongsian lebih mudah. Berikan banyak mainan dan mainan yang mudah dikongsi.
  3. Buat tetamu playdate anda berasa selesa. Kebanyakan kanak-kanak berumur 2 tahun masih menginginkan ibu bapa mereka atau penjaga biasa untuk tinggal bersama mereka pada waktu bermain, walaupun mereka sangat mengenali anda, anak anda, dan rumah anda. Sekiranya ia menimbulkan tahap keselesaan untuk bersama-sama, menggalakkan orang dewasa melawat untuk tinggal. Sekiranya pertengkaran mengancam untuk mengganggu permainan ulang, ikuti langkah untuk menukar aktiviti tersebut. Jika itu tidak berfungsi, jangan menghukum anak anda kerana tidak bermain "baik" tetapi lepaskan dia dari keseronokan selama beberapa minit supaya dia dapat tenang dan kemudian kembali dan cuba lagi.
  4. Berundur. Ketika pemain berusia 2 tahun menjadi akrab dengan teman bermain barunya, sudah waktunya untuk mundur sedikit. Selagi tidak ada yang terluka baik secara fizikal atau emosi, biarkan anak-anak bermain dan terlibat dalam beberapa pertengkaran tanpa melayang dan pencerobohan berterusan. Ini memberitahu anak anda bahawa anda mempercayai dia untuk menyelesaikan perselisihan kecil sendiri dan bahawa dia tidak semestinya perlu melihat kepada anda untuk campur tangan dalam kehidupan sosialnya yang semakin berkembang.
  5. Memperluaskan pelbagai persahabatan. Dari semasa ke semasa, jemput anak yang lebih tua untuk bermain dengan pemain berusia 2 tahun anda. Walaupun dua anak lelaki berusia 5 tahun mungkin akan melayan anak lelaki berusia 2 tahun, satu-satu pemain bersaiz campuran yang menawarkan sesuatu yang positif antara satu sama lain. Anak anda yang lebih muda dapat mempelajari lebih banyak cara dunia permainan, dan kanak-kanak yang lebih tua dapat menonjolkan kemampuannya yang canggih dan untuk mengasah kemahirannya. Sama seperti bermain-main zaman yang sama, sangat penting bagi orang dewasa untuk sentiasa hadir semasa pengiring ini.
  6. Menilai yang baik dan yang buruk. Selepas setiap playdate, ambil masa untuk berfikir tentang acara itu. Apakah aktiviti yang perlu anda ulangi pada masa akan datang? Yang mana perlu dijatuhkan? Adakah kanak-kanak menikmati pewarna dan lukisan atau berlari dan melompat? Rancang untuk menyusun playdate seterusnya anda dengan sewajarnya.

Dari Buku Jawapan Orangtua: Dari Lahir Melalui Umur Lima , oleh para editor majalah Orang Tua.