Skip to main content

Satu Jalan Yang Hebat untuk Membantu Satu Yang Disayangi Dengan Kanser Payudara

Apabila ibu saya didiagnosis menderita kanser payudara, paman saya segera membeli beberapa salinan Buku Susu Dr. Susan Cinta, yang ditulis oleh seorang penyelidik utama mengenai penyakit itu. Dia memberikan mereka kepada datuk nenek saya, bapa saya, dan kepada adik-beradik saya. Ia adalah sejenis isyarat yang mempunyai kesan mengalu-alukan untuk membantu saya merasakan kawalan dalam keadaan yang menakutkan: Dengan hanya membaca buku ini dan belajar apa yang (dan akan) berlaku kepada ibu saya - yang kini hampir satu dekad pengampunan - saya melakukan sesuatu yang membina.

Bagi sesiapa yang menghadapi diagnosis hari ini, saya juga akan memberikan buku yang baru bernama The Silver Lining: Panduan Sokong & Insightful untuk Kanser Payudara . Ia ditulis oleh Hollye Jacobs, RN, MS, MSW, seorang jururawat penjagaan paliatif dan pekerja sosial, dan ibu. Hollye didiagnosis dengan kanser payudara stage IIB ketika dia berusia 39 tahun, dan segera mencari buku untuk membantunya melalui perjalanan yang jauh. Dia tidak pernah jumpa, jadi dia menulisnya.

Penulisannya adalah jujur, mudah, tidak mengendahkan diri, dan lebih penting lagi, membantu. Sudah tentu setiap pengalaman wanita adalah berbeza, tetapi terdapat persamaan yang cukup untuk menjadikan The Silver Lining sebagai sumber yang tidak ternilai bagi sesiapa yang melalui kanser payudara. Ia membimbing anda melalui kesakitan payu dara yang pertama, pertemuan yang mengejutkan dengan pakar bedah payudara yang mendiagnosisnya, mastektomi dobel dan pembedahan semula, kemoterapi (dalam bab yang tepat disebut "Chemo Sobby"), radiasi, dan berakhir dengan topik yang anda ' Tidak banyak mendengar tentang: kehidupan selepas kanser. Sepanjang buku ini banyak nasihat praktis dan senarai berguna, seperti "Soalan untuk Tanya Kakitangan Onkologi anda" dan "Cadangan untuk Makan Semasa Rawatan." Terdapat juga bab keseluruhan yang ditujukan kepada bagaimana untuk bercakap dengan anak-anak anda tentang penyakit anda dan bagaimana anda boleh mengharapkan mereka bertindak balas bergantung pada usia mereka.

Mengiringi penulisan yang indah ini adalah gambar Elizabeth Messina, seorang kawan dari Hollye (dan saya) yang juga menjadi jurugambar yang memenangi anugerah. Tidak lama selepas pembedahan Hollye, Elizabeth menawarkan untuk memotretnya - "Saya seorang jurugambar profesional dan saya teman wanita anda. Saya tidak tahu apa yang dilakukan di bumi untuk anda" - dan isyarat itu membawa kepada projek itu akhirnya menjadi The Silver Lining . Imej Elizabeth bukan hanya cantik tetapi menenangkan, dan menerangi aspek perjalanan kanser yang tidak sering kita lihat atau difikirkan.

Satu perkataan mengenai tajuk itu. Hollye bekerja keras untuk melihat "penyaluran perak" setiap hari (dan terus), tetapi buku ini didasarkan pada realiti. Saya berminat dengan Hollye mengenai sentimen yang sering dinyatakan bahawa kanser boleh menjadi hadiah: "Silver Linings sentiasa memberikan keseimbangan dan perspektif untuk saya, " tulisnya. "Mereka tidak pernah mengambil kesakitan, mual, kesedihan, atau pengasingan yang datang dengan kanser ... Saya mempunyai sejumlah besar rasa syukur untuk Silver Linings, tetapi anda tidak akan pernah, tidak dalam sejuta tahun, mendengar saya rujuk kanser sebagai hadiah. "

Buku ini, bagaimanapun, adalah hadiah, dan memberikannya kepada seseorang yang anda kenal dengan kanser payudara boleh menjadi perbuatan yang bermakna dan tidak dapat diingati sebagai yang saya alami dalam keluarga saya, semua tahun yang lalu.