Skip to main content

Nathan's Wonder Slide

The Splurge yang tidak dapat dilepaskan

Lisa Tilley Newman

Ketika suami saya, Bryan, menatap kotak itu, saya tahu dia akan mengangkut rumah monstrositi oren, kuning, dan biru dan memasangnya di sebelah rumah pokok kami. "Terdapat 50 kaki persegi rumput yang subur, " saya fikir. Tidak peduli bahawa ia sangat mahal dan remeh - atau bahawa Bryan tidak terlalu mahal dan remeh. Saya tahu dia membelinya.

Ketika anak-anak kita yang lebih tua - Adam, 20, Natalie, 18, Steven, 16, dan Michelle, 13 - pertama kali melihatnya, mereka terkejut. Saya tahu dengan tepat apa yang mereka fikir: "Tidak dalam satu juta tahun ayah akan bermunculan untuk sesuatu seperti itu untuk saya ketika saya berada di zaman itu." Namun, mereka benar-benar gembira dengan abangnya, Nathan. Mereka juga membantu ayah mereka mengumpulkannya.

Apabila motor aliran udara berterusan disambungkan, Bryan membalikkan suis. Semua orang memerhatikan dengan terkejut apabila Ledakan Banzai Sidewinder, gelongsor air melengkung tinggi sepuluh kaki, naik dari lopak vinil dan plastik menjadi jeli yang besar dan terang. Kami menyambung hos taman itu, dan dalam beberapa minit terdapat kolam air yang mengundang di pangkalan. "Pergi ke Nathan, " kata Bryan sambil cuba menahan senyuman.

"Mengapa kamu mahu saya memakai baju renang?" Nathan bertanya kepada saya ketika saya menarik bajunya. "Adakah kita pergi ke kolam renang?"

"Tidak, " saya memberitahunya. "Ayah mempunyai kejutan di belakang rumah."

Kejutan Nathan

Lisa Tilley Newman

Nathan, yang berusia 6 tahun, telah mengenakan pakaian mandinya di luar. Semasa saya menyesuaikannya, saya dapati bahawa luka enam inci yang mengalir ke dada atasnya telah menyala dengan ketara. Ia bengkak dan berkilat-licin tetapi tidak lagi gash yang cerah, dia telah memperoleh lapan bulan ketika pembedahan terbuka.

"Saya sepatutnya bersyukur, " saya fikir, ketika saya mengantarnya ke seluruh keluarga yang teruja. Nathan dilahirkan dengan sindrom Scimitar, kecacatan di mana urat dari paru kanannya disambungkan ke bilik jantung yang salah, menghalang kedua-dua organ dan menyebabkan dia terdedah kepada kegagalan jantung pada usia muda. Selepas bertahun-tahun mencari seseorang yang boleh membaikinya, keluarga kami tujuh telah terbang dari Gulfport, Mississippi, ke Ann Arbor, Michigan, di mana seorang pakar mencipta terowong yang direka untuk mengalihkan darah oksigen ke ruang yang betul. Pembedahan itu telah rumit, tetapi ia bekerja: Bahwa naik tangga tangga yang digunakan untuk meninggalkan Nathan bergetar, ia kini dapat memanjatnya dengan mudah dan bahkan berjalan jarak yang pendek.

Wajahnya adalah penglihatan untuk dilihat apabila dia melihat gelangsar itu. "Adakah anda menyewa?" dia tanya. Kita semua tertawa.

"Tidak, buddy, " kata ayahnya. "Anda dapat menyimpannya!"

Senyuman Nathan semakin meluas. Dia berlumba-lumba ke arah barisan barunya dan bergegas mengangkat dinding pendakian. Selepas berhenti seketika di bahagian atas, dia mengambil risiko, mendarat di genangan dengan kegembiraan tulen. Saya memerhatikan dia melakukan ini berulang kali - memanjat, meluncur, percikan - dan berharap saya dapat menjadi gembira seperti Nathan. Tetapi saya tahu sesuatu yang tidak dilakukannya: masalah perubatannya jauh dari.

Kenapa Kita Mengambil Risiko

Lisa Tilley Newman

Kami telah mengetahui sejak kelahiran bahawa salah satu vertebra Nathan tidak berkembang sepenuhnya di satu sisi, tetapi ia kelihatan seperti masalah kecil berbanding dengan hatinya. Seorang doktor memeriksa dia pada usia 2 dan memberitahu kami tiada tindakan diperlukan. Dengan hatinya diperbaiki, kami memutuskan untuk membuatnya diperiksa lagi untuk memastikan. Saya memberitahu pakar ortopedik pediatrik saya agak pasti dia tidak mempunyai scoliosis. "Anda betul, Nathan tidak mempunyai scoliosis, " katanya kepada saya selepas melihat radiografi. "Tetapi saya takut dia mempunyai kifosis kongenital." Dia menjelaskan bahawa tulang di atas dan di bawah tulang belakang Nathan yang cacat telah runtuh, mencubit korda tulang belakangnya menjadi V. "Dia akan memerlukan pembedahan tulang belakang, " kata doktor itu kepada saya. "Tanpa itu, dia akan mengalami kelumpuhan ketika dia mendekati akil baligh." Pemulihan, beliau memberi amaran, akan menjadi kasar.

"Lihat ini, Mama!" Nathan berteriak dari atas slaid. "Saya akan turun ke belakang!"

"Tidak tidak tidak!" Saya berteriak. Dia membeku di bahagian atas, keamatan saya mengganggu kegembiraannya yang tidak bersalah. "Hanya? ...? Mudahkan ... ... buat masa ini, " saya tergagap, memikirkan ia bukan idea yang baik untuk seorang lelaki yang mempunyai kecacatan tulang belakang untuk menjaga kepala pertama pada perutnya. Dia mengangguk dan meluncur dengan cara biasa.

Kami mendapat senilai $ 400 daripada slaid musim panas ini. Ketika kami melancarkan timbunan yang terperangkap ke dalam wadah yang paling ketat, saya melihat cincin rumput yang mati di bawah jejaknya dan tidak peduli. Pembedahan itu kurang dari seminggu, dan saya gembira Nathan meraih semua rasa yang dia boleh.

Selamat Kanak, Kanak-kanak yang Sihat

Lisa Tilley Newman

Itu hampir dua tahun lalu. Pada masa itu, rumput telah diisi dengan baik kecuali untuk patch coklat kecil di tengah-tengah. Apabila Bryan melepaskan slaid dari garaj itu lagi pada bulan April, saya tertanya-tanya sama ada ia telah membusuk atau haus.

Nathan, sekarang 8, telah mengganggu kami untuk membiarkannya menggunakannya. Dia telah terlepas banyak kali. Dia membelanjakan separuh daripada gred pertama dalam pelakon badan dan yang lain dalam badan gentian kaca. Kemudian, atas arahan doktor, dia terpaksa mengambil mudah untuk menghulurkan panjang. Tiada trampolin. Tiada istana yang melenting. Tiada sirkus air.

Tetapi itu adalah sejarah purba sejauh yang kita bimbang. Hati Nathan sihat, dan punggungnya lurus dan kuat - kami mempunyai lampu hijau sekarang. Apa yang kita perlukan adalah cuaca panas dan langit yang jelas untuk membuka kembali Taman Air Taman Nathan. Hari itu datang pada 2 Mei.

Kami membalikkan suis blower dan menyaksikan perangkap itu bergoyang-goyang dan bergoyang sehingga ia menetap ke dalam kehadiran tegak yang biasa, kelihatan baik seperti yang baru. Ketika air mula mencucuk dari meriam dan muncung, titisan kecil terbentuk di sepanjang tepi dan berkilauan di bawah sinar matahari. Nathan mengetuk slaid tanpa penjagaan di dunia. "Lihat ini, Mama!" Dia berteriak dari atas. "Saya akan turun mundur!"

Saya membuka mulut saya untuk membantah rancangannya tetapi menangkap diri saya tepat pada waktunya. Sebaliknya, saya tersenyum dan mengangguk kelulusan saya ke arahnya. Dia berpusing-pusing ke bahagian bawah dengan percikan yang hebat diikuti dengan bergegas. Ia adalah mulia.

Asalnya diterbitkan dalam majalah Ibu Bapa pada Julai 2010.