Skip to main content

Bagaimana Guru Khusus Meningkatkan Penerimaan, Satu Anak, Satu Pujian pada satu Masa

Chris Ulmer melalui Facebook
Seorang guru benar-benar boleh membuat perbezaan-terutama apabila kita bercakap tentang pendidik khas Chris Ulmer. Seperti yang dilihat dalam video yang menyedihkan yang telah mendapat 1 juta pandangan sejak ia diposkan pada Facebook semalam, Ulmer memulakan setiap hari sekolah dengan memuji setiap pelajar di kelasnya.

"Anda seorang pelajar yang hebat, anda sangat berminat, anda seorang pemain bola sepak yang hebat, saya suka mempunyai anda di dalam kelas saya ..." Ulmer memberitahu seorang lelaki, yang nampaknya menyalakan setiap pujian baru.

Ulmer memberi tumpuan kepada bakat, bukannya defisit pelajarnya di Akademi Mainspring di Jacksonville, Florida. Rakan-rakan sekelas - yang mempunyai pelbagai keperluan khusus-telah bersama selama tiga tahun, dan tradisi pujian pagi bermula pada tahun pertama pengajaran Ulmer. Apa yang bermula sebagai latihan sehari-hari-Toast Selasa-menjadi aktiviti seharian kerana sambutan pelajar adalah sangat positif.

"Mereka semua berasal dari persekitaran yang terasing, " kata Ulmer. "Sekarang mereka mengambil bahagian dalam aktiviti sekolah, menari di hadapan beratus-ratus anak-anak lain, dan di kelab perdebatan."

Ini adalah cerita yang indah-dan konsep yang mudah seperti itu-tetapi ia terlalu sering dilupakan di dunia mengajar anak-anak dengan keperluan khusus. Kita semua lebih baik apabila kita dipuji, tetapi anak-anak yang berjuang dengan komunikasi, isu deria, cabaran motor, dan kelewatan perkembangan sering kali dilihat dari segi kekurangan. Mereka dilihat sebagai koleksi benda-benda yang tidak dapat mereka lakukan, dan bukannya dirayakan untuk apa yang mereka boleh lakukan.

Anak saya, Liam, yang tidak bercakap, autistik berusia 7 tahun-sedang berkembang dengan kadarnya sendiri, dan saya dapat memberikan senarai panjang cara dia gagal memenuhi norma-norma perkembangan biasa. Atau saya boleh memberitahu anda-dan dia-bahawa dia bijak, lucu, baik, lembut dengan abangnya, bijak dalam menyelesaikan masalah, tukang masak yang baik, dan sangat baik di menara bangunan.

Apabila kita memberi tumpuan kepada perkara-perkara positif anak-anak kita dengan keperluan khas, kita akan melihat mereka semakin kuat, lebih yakin, dan lebih bahagia. Dan walaupun saya sering memuji anak-anak saya, video Ulmer memberi inspirasi kepada saya untuk lebih disengajakan mengenainya. Saya fikir saya akan menghabiskan beberapa minit hari ini dan setiap pagi selepas ini mengesahkan setiap anak lelaki saya. Mudah-mudahan, upacara ini akan membuat kita berasa lebih baik tentang diri kita sendiri, lebih dekat antara satu sama lain, dan menetapkan pentas untuk anak-anak saya untuk berkongsi cinta ini dengan dunia.

Jamie Pacton tinggal berhampiran Portland di mana dia minum banyak kopi, impian berlayar, dan menikmati setiap hari bersama suami dan dua anaknya. Temui dia di www.jamiepacton.com, Facebook (Jamie Pacton), dan Twitter @jamiepacton.