Skip to main content

Berurusan Dengan Swing Mood Anak Anda

Getty Images

Anak perempuan saya yang berusia 7 tahun, Rosie, menggeletar matanya apabila saya memintanya meletakkan meja. "Dalam sekejap, " dia memberitahu saya. Saya berdiri di sampingnya, menunggu. "Mengapa Ben tidak boleh melakukannya?" dia merengek. Saya mengingatkan dia tugasnya, bukan abangnya. "Baiklah!" dia berteriak. "Saya akan melakukannya, tetapi saya benci menyusun jadual!" Beberapa minit kemudian, dia berkata saya ibu terbaik di dunia.

Hello, roller coaster emosi! Ia biasa untuk kanak-kanak berumur 7 dan 8 untuk bertindak mudah marah dan tidak dapat diramalkan. Pra-tweens berasa lebih tertekan tentang sekolah dan persahabatan. Dan hormon hanya bermula - walaupun anda belum lagi melihat perubahan fizikal. Cuba petua ini untuk meredakan perubahan moodnya.

  • Muat turun Petua-petua ini mengenai Cara Disiplin Anak Anda

The Mood: Sullen and Sad

Anda meminta anak anda bagaimana sekolah itu dan dia berkata "baik" dalam nada yang jengkel yang membolehkan anda tahu harinya sudah tentu tidak baik. Tetapi jawapannya kepada soalan-soalan susulan anda sama seperti snippy. Adalah biasa untuk kanak-kanak zaman ini untuk mula mengamalkan masalah mereka, sama ada mereka sedang digoda oleh anak-anak lain atau mereka mengalami kesulitan akademik, kata Myrna Shure, Ph.D., ahli psikologi perkembangan dan penulis Meningkatkan Berpikir Berprestasi . Kuncinya, katanya, tidak menolak mereka semasa mereka cedera. Sebaliknya, katakan sesuatu seperti, "Kedengarannya seolah-olah anda tidak bersuara untuk bercakap Saya faham, tetapi saya di sini jika anda memerlukan saya." Kemudian, pada saat yang lebih santai sebelum tidur, tanyakan jika sesuatu berlaku yang ingin dibicarakan. Atau, tanyalah semasa anda melakukan aktiviti yang menyeronokkan pada hujung minggu, kerana dapat lebih mudah bagi anak-anak usia ini untuk membawa topik yang sukar apabila mereka terlibat dalam sesuatu yang lain.

  • Bon Dengan Anak-Anak Besar Anda Lebih Ini Permainan Papan Fun

The Mood: Oversensitive and Dramatic

Di reuni keluarga, anak perempuan anda jatuh dan kulit lututnya. Anda tahu ia sengatan, tetapi dia teruskan seperti itu adalah akhir dunia. Akhirnya anda berkata, "Itu cukup menangis, awak okay." "Saya tidak OK!" Dia merangkul belakang, dan meraung lebih kuat. Kali seterusnya, menahan keinginan untuk menunjukkan bahawa dia terlalu berlebihan. Sebaliknya, perhatikan perasaannya dan cuba bersikap apatis, kata Jennifer Cassatly, Psy.D., seorang psikolog klinikal Los Angeles yang bekerja dengan anak-anak. "Katakan sesuatu yang mudah seperti, " Saya tahu bahawa mengikis anda mesti menyakiti. " Kemudian berikan ciuman dan alihkan perhatiannya, "kata Dr Cassatly. "Jika orang lain berada di sekitar, katakan, 'Ayo berjalan-jalan' dan keluarkannya dari keadaan."

The Mood: Fury Over-the-Top

Sama ada adiknya secara tidak sengaja memusnahkan penciptaan Lego yang paling berharga atau anda terlambat untuk menjemputnya dari sesuatu aktiviti, jangan terkejut jika reaksinya adalah senyuman seperti kanak-kanak, lengkap dengan menjerit dan menghentak kaki. Malah yang terkecil boleh menyebabkan beberapa kanak-kanak usia ini meletup, kata pakar. Tugas anda: Tetap tenang. "Jika anda marah, ia boleh menjadi perebutan kuasa, " kata Penasihat Ibu Bapa, Michele Borba, Ed.D., pengarang The Big Book of Parenting Solutions . Sejak tengah-tengah kehancuran tidak pernah menjadi saat mengajar, cukup biarkan dia tahu anda mengenali perasaannya dengan mengatakan, "Sepertinya anda kecewa." Kemudian anda boleh mencadangkan, tidak mengarahkan, bahawa dia cuba menarik nafas panjang. Apabila masa yang tepat, tunjukkan cara anak anda boleh mengecilkannya. Buat ruang di mana dia boleh pergi apabila emosi berjalan tinggi - seperti kerusi beanbag di dalam biliknya. Tunjukkan kepadanya bagaimana mengambil buku dan membaca atau memasang iPodnya untuk mendengar muzik kegemarannya boleh menenangkan. Dr Borba berkata: "Jika anda mengajar anak anda bagaimana untuk mengatasi emosinya sekarang, itu akan membantunya sepanjang hayatnya."

The Mood: Argumentative and Opinionated

Dia "membenci" amalan bola sepak dan tidak mahu pergi. Pesta ulang tahun keluarga yang telah dijemput untuk adalah "begitu teruk." Atau mungkin, seperti anak perempuan saya, Rosie, dia menentang setiap kali anda memintanya melakukan sesuatu. Ketika kanak-kanak menguji batas kemerdekaan mereka, mereka akan mempunyai pandangan yang kuat dan ya, tolak kembali apabila anda membuat permintaan. Jika anak anda mengatakan bahawa sesuatu yang "bodoh" atau "membosankan, " tidak mengambil umpan, kata Janet Sasson Edgette, Psy.D., ahli psikologi dan penulis The Last Boys Picked . Katakan kepadanya, "Saya minta maaf bahawa anda merasakan seperti itu, " dan teruskan. Apabila membuat kerja, kerja rumah, dan permintaan lain, anda boleh mengelakkan pergaduhan dengan mewujudkan jangkaan dan akibat terlebih dahulu.

Apakah Disiplin Positif?

Asalnya diterbitkan dalam majalah Ibu bapa pada edisi Januari 2014 .