Skip to main content

Berurusan dengan Emosi Kuat Kanak-kanak

Campurkan Imej / Getty

Anda mungkin tidak tahu bagaimana untuk bertindak balas kali pertama anak anda melepaskan diri dengan "Saya benci anda!" atau "Tinggalkan saya sendiri!" kerana anda mungkin tidak mengharapkan jenis sikap sehingga anak anda mencapai digit dua kali. Oleh itu, kenapa anak-anak anda yang nyaris tidak suka membaca anak-anak dari kamus angst remaja?

Kanak-kanak zaman ini menghadapi masalah dengan kata-kata yang betul untuk menerangkan bagaimana perasaan mereka, jadi mereka mungkin memikirkan perkara pertama yang masuk ke dalam fikiran, penyalahgunaan istilah, atau mengulangi frasa yang mereka dengar di tempat lain, kata Cathy Mavrolas, Ph.D., seorang psikologi pediatrik di La Rabida Children's Hospital, di Chicago. Malangnya, itu - ditambah rasa kebebasan yang semakin meningkat dan keperluan untuk menegaskan diri dan had ujian - bermakna mereka boleh menggunakan bahasa yang mengganggu atau menyakitkan. Lembaran cheat ini akan membantu anda mengendalikan beberapa frasa umum.

"Saya benci awak!"

Apa maksudnya: Tidak, anak anda tidak benar-benar membenci awak. "Apa yang dia katakan ialah, " Saya marah, "saya marah, " atau "Saya sesuatu, " kata Dr Mavrolas. "Itu sesuatu" mungkin atau tidak ada kena mengena dengan anda, tetapi dia mengarahkan perasaannya kepada anda kerana anda sasaran yang selamat.

Apa yang perlu dilakukan: Daripada bereaksi secara emosional, bantu dia mencari kata-kata yang berbeza untuk menyatakan apa yang difikirkannya supaya dia tidak menggunakan "Saya benci kamu" sebagai lalai, mencadangkan Kurt Klinepeter, MD, profesor pediatrik perkembangan dan tingkah laku di Wake Forest Pusat Perubatan Baptist, di Winston-Salem, North Carolina. Selepas membenarkan masa untuk tenang, jelaskan bahawa "benci" adalah perkataan yang menyakitkan perasaan orang.

"Itu tidak adil!"

Maksudnya: Anak anda merasa ditipu dalam beberapa cara. Kerana anak-anak usia ini mahu segalanya sama, mereka cenderung berfikir dari segi "adil" dan "tidak adil, " kata Dr. Mavrolas. Oleh itu, jika anda tidak memberikan anak anda bilangan kuki yang dia rasa dia layak atau seorang kawan dibenarkan memainkan permainan yang tidak terhad kepadanya, dia akan menganggap dia mendapat rawatan yang tidak baik.

Apa yang perlu dilakukan: Menentang keinginan untuk mengatakan, "Kehidupan tidak adil." Dr. Mavrolas mencadangkan pengakuan apa yang dikatakan anak anda tetapi kemudian berpegang kepada senjata anda. Sebagai contoh, anda boleh berkata, "Saya faham anda merasa tidak adil, tetapi anda tidak boleh mempunyai lebih banyak cookies kerana kami tidak mahu merosakkan selera anda sebelum makan malam." Atau, "Tidak mungkin adil bahawa Harun dapat bermain permainan itu, tetapi kami mempunyai peraturan yang berbeza dalam keluarga ini."

"Tiada siapa yang suka saya."

Maksudnya: Dia mungkin dikecualikan daripada aktiviti atau mengalami masalah dengan salah seorang kawannya. Pemasangan adalah sangat penting untuk anak-anak sekolah, jadi jika anak perempuan anda merasa tersisa dia mungkin berfikir seluruh dunia menentangnya, kata Nancy S. Buck, Ph.D., psikologi perkembangan dan pengarang Cara Menjadi Besar Ibu bapa .

Apa yang perlu dilakukan: Tanya kepadanya jika sesuatu berlaku di sekolah hari ini yang membuatnya sedih. Apabila dia tumpah, menyokongnya dan bersimpati dengan perasaannya. "Mengatakan dia, 'Ia mesti menyakitkan bahawa Molly tidak bermain dengan anda hari ini' pergi jauh, " kata Dr Buck. Tidak perlu membuat rakaman atau bercakap dengan ibu bapa Molly; Lebih baik memberi anak anda kesempatan untuk mengatasi masalah itu sendiri. Walau bagaimanapun, jika dia berjuang untuk berteman atau sering mengatakan tidak ada yang menyukainya, anda mungkin mahu bercakap dengan guru untuk merasakan keadaan yang lebih baik, dan juga membuatnya terlibat dalam aktiviti di mana dia akan bertemu dengan anak-anak yang berkongsi sama minat.

"Tinggalkan saya sendiri!"

Maksudnya: Benar: Anak lelaki anda mungkin tidak mahu anda melayang di atasnya sambil cuba menyelesaikan teka-teki, atau dia mungkin merasakan anda mengganggu masa mainannya untuk membantutkannya tentang membersihkan biliknya. Tetapi itu tidak bermakna dia tidak mencintai awak.

Apa yang perlu dilakukan: Tidak ada yang salah dengan kanak-kanak yang ingin lebih banyak ruang; anda hanya perlu mengajar cara yang lebih hormat untuk bertanya, kata Dr Mavrolas. Beritahu dia tidak apa-apa untuk mengatakan, "Tinggalkan aku sendiri" atau "Pergi pergi, " tetapi ia baik untuknya berkata, "Saya memerlukan beberapa masa sahaja" atau "Bolehkah saya mempunyai sepuluh minit lagi untuk bermain sebelum saya melakukan tugas saya? " Apabila anak anda meminta masa atau privasi dengan cara yang lebih baik, cuba untuk menghormati permintaan apabila mungkin.

"Saya benci diri saya."

Apa maksudnya: Komentar jenis ini biasanya bukan tanda harga diri yang rendah; ia hanya bermaksud anak anda kecewa dengan dirinya sendiri kerana sebab tertentu, kata Dr Buck. Dia boleh merasakan di tempat pembuangan kerana rakan sekelas boleh melakukan sesuatu yang belum dikuasainya atau kerana dia secara tidak sengaja melanggar mainan kegemarannya.

Apa yang perlu dilakukan: Jangan buat masalah besar jika tidak berlaku. Daripada terperangkap dalam bahasa, anda boleh berkata: "Anda terdengar sangat kecewa. Adakah sesuatu berlaku hari ini?" Tiada jawapan? Beri dia sedikit ruang. Sekiranya dia tumpah, terangkan bahawa kita semua berasa kecewa dengan diri sendiri. Atau, bercakap tentang bagaimana orang yang berbeza lebih baik pada perkara yang berbeza (dan minta dia memikirkan beberapa perkara yang dia lakukan dengan baik). Kemudian membantu perubahannya "Saya benci diri saya" menjadi "Saya marah pada diri saya sendiri kerana ..." Mengajarnya untuk bercakap melalui frustrasi beliau akan meninggalkan dia lebih baik dilengkapi untuk menangani halangan seterusnya dalam laluannya.

Asalnya diterbitkan dalam majalah Ibu Bapa pada April 2013 .