Skip to main content

CDC: Spray Nasal Flu Lebih Berkesan untuk Kanak-kanak Muda

Percaya atau tidak, musim selesema tidak jauh seperti yang kelihatan, dan kini ada berita baik untuk anak-anak yang tidak suka menembak flu tahunan (dan itu semua, betul?): Menurut pakar dari Pusat untuk Kawalan Penyakit, versi semburan hidung vaksin flu lebih baik untuk mencegah penyakit pada kanak-kanak berumur 2 hingga 8. Lebih dari Masa:

Jawatankuasa Penasihat Amalan Imunisasi, sekumpulan pakar yang membuat cadangan ke Pusat Pengawalan Penyakit yang mana vaksin kanak-kanak dan orang dewasa patut mendapat, mengundi untuk mengesyorkan semburan ke atas tembakan pada lewat Rabu. Panel berkata, kajian menunjukkan kanak-kanak yang menyembur adalah separuh mungkin untuk mendapatkan selesema sebagai mereka yang telah ditembak.

Setakat ini, terdapat hanya satu vaksin semburan hidung yang boleh didapati - FluMist AstraZeneca, yang diluluskan pada tahun 2003 untuk orang berumur 2 hingga 49 tahun.

Sempadan berbeza dari vaksin berasaskan jarum dengan cara lain yang penting - ia terbuat dari virus influenza yang hidup dan lemah, sementara pukulan itu menimbulkan tindak balas imun menggunakan virus yang terbunuh. Kajian telah menunjukkan semburan boleh menyebabkan tindak balas imun yang lebih kuat pada kanak-kanak yang tidak pernah mengalami selesema sebelum ini, tetapi perkara yang sama mungkin tidak berlaku untuk orang dewasa.

Sudah tentu, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa versi semburan hidung vaksin tidak disyorkan untuk semua kanak-kanak (atau orang dewasa, untuk perkara itu), jadi tanya doktor anak anda yang vaksin versi terbaik untuk anak anda.