Skip to main content

Kisah Menakjubkan: Bagaimana Facebook Diselamatkan Bayi yang baru lahir!

Anda tahu Facebook sangat hebat untuk berkongsi semua tembakan lucu bayi anda dengan rakan-rakan dan keluarga anda-tetapi hanya minggu ini, laman media sosial itu dikreditkan dengan membantu membawa bayi yang diculik kembali kepada ibu bapanya, menurut CNN.

Ibu baru, Mélissa McMahon menyerahkan anak perempuannya Victoria kepada seorang wanita yang kelihatan dan bertindak seperti seorang jururawat-tetapi wanita itu tidak. Dan jururawat palsu melarikan diri ke hospital di Quebec dengan bayi McMahon. Mujurlah, hospital dengan cepat menemui apa yang berlaku, dan beberapa pesakit lain dapat memberikan gambaran tentang wanita itu. Kamera keselamatan menangkap gambarnya dengan bayi Victoria, bersama dengan kereta Toyota Yaris merahnya yang meninggalkan lot hospital. Ledakan Amber Alert dengan imej wanita itu dan model pembuatnya dan modelnya cepat terbakar di Facebook, di mana ia menarik perhatian Charlí¨ne Plante - yang mengenali wanita itu sebagai bekas jirannya. Dia dan beberapa kawan memandu melepasi rumah, mendapati bekas jirannya adalah rumah, dan memberi isyarat kepada polis. Dalam seketika, polis berada di sana, dan bayi Victoria sedang dalam perjalanan pulang ke hospital dan ibu bapa yang terburu-buru.

Dua pengambilan hebat dari kisah ini: Walaupun kebanyakan hospital mempunyai langkah-langkah keselamatan untuk mencegah situasi yang tragis ini, anda mungkin ingin menyemak semula lencana ID dan kelayakan, terutama jika seseorang merancang untuk mengambil bayi anda dari pandangan anda. Dan anda harus sentiasa menyemak (dan berkongsi) Amber Amaran di Facebook. Anda tidak tahu bila anda mungkin dapat membantu membawa pulang anak!

Beritahu kami: Adakah anda sentiasa menyemak Amber Alerts di Facebook? Bagaimana anda berhati-hati apabila anda berada di hospital?

Jika anda ingin bersaing dengan semua berita bayi terkini, seperti Semua Tentang Bayi di Facebook!

Babyproofing Your Home: Nursery

Imej: Tangan bayi yang baru lahir oleh Igor Stepovik / Shutterstock.com