Skip to main content

Nasihat untuk Taming Big Kid Braggers

Heather Weston

Ketika anak saya berusia 7 tahun mendapat skuter pertamanya, dia tidak terkoordinasi dan tidak terkendali. Dengan amalan, Nicky membuat beberapa kemajuan, tetapi dia tidak dapat berhenti membual tentang bagaimana dia "skuter juara" - yang mendorong abahnya ke dinding dan menimbulkan hujah epik. Apabila saya tidak bimbang tentang keselamatannya, saya hairan: Kenapa Nicky ingin mengisytiharkan kebesarannya pada sesuatu yang dia jelas tidak begitu baik? Adakah dia benar-benar mempercayai apa yang dia katakan, atau adakah dia berfikir bahawa jika dia berkata cukup ia akan menjadi kenyataan? Dan akhirnya, jika bercakap besarnya menjengkelkan adiknya, tidakkah ia akan mengasingkan kawannya?

Saya sedar bahawa banyak kanak-kanak seusia dia cenderung tidak sopan tentang pencapaian mereka. Contohnya, saya baru-baru mendengar salah seorang kawan Nicky membual tentang betapa terkenalnya dia kerana namanya ada di akhbar pada hari lahirnya. Seorang budak lelaki di kelasnya yang suka melakukan keretapi dan handstands menghabiskan berbulan-bulan membicarakan bakat gimnastik Olimpiknya kepada sesiapa sahaja yang mendengarnya. Walaupun ini membanggakan mungkin kelihatan menjengkelkan, ternyata ia adalah kelakuan yang sempurna. "Setelah usia 7 tahun, kanak-kanak membangun keupayaan kognitif baru untuk memikirkan diri mereka sebagai sifat yang berkekalan dan kebolehan, " jelas psikologi perkembangan Martin Ford, Ph.D., profesor pendidikan di George Mason University, Fairfax, Virginia. "Mereka teruja dengan idea-idea baru ini tentang diri mereka sendiri, jadi mereka mahu bercakap tentang mereka dan ada orang lain yang menyedari - yang membawa kepada kebanggaan itu."

Sebagai ibu bapa, anda tidak mahu menghancurkan semangat anak anda atau mengembangkan kesedaran diri. Tetapi anda tidak mahu menimbulkan braggart sepenuhnya. Kuncinya adalah untuk membantu anak anda menenangkannya dan mempelajari cara yang betul untuk menyatakan kebanggaannya dalam apa yang dapat dilakukannya, tanpa membesar-besarkan kebenaran. Kami mendapat sudu pada mengapa begitu ramai kanak-kanak zaman ini toot tanduk mereka sendiri, ditambah beberapa nasihat yang cukup baik (jika kita katakan sendiri) tentang bagaimana untuk mengatasinya.

The Basic Everyday Brag

Sesetengah kanak-kanak berusia 7 dan 8 tahun hanya tidak mempunyai rahmat sosial untuk berkongsi kebanggaan dan kegembiraan mereka tentang pencapaian atau harta benda mereka tanpa bunyi seperti bragzilla. Malah, anak anda mungkin tidak menyedari bahawa memberitahu dunia dia pemain bola sepak terbaik, atau perenang, atau pamannya mempunyai bot yang mungkin menjengkelkan kepada anak-anak lain. Tetapi mengapa dia melakukannya? "Kadang-kadang kanak-kanak membual dan bermegah dalam usaha untuk mendapatkan perhatian atau menyambung kerana mereka tidak mempunyai kemahiran sosial yang sesuai untuk melakukannya dengan cara yang lebih halus dan menang, " kata Fran Walfish, Psy.D., seorang psikoterapi anak dan keluarga dalam Beverly Hills dan pengarang Ibu Bapa Yang Sendiri Sedap . Seorang anak berusia 7 atau 8 tahun masih berada di puncak pemahaman bahawa orang lain akan melihat asetnya tanpa diberitahu dan bahawa dia cukup baik untuk mendapatkan perhatian tanpa meregangkan kebenaran.

Tetapi itu tidak semestinya bermakna bahawa ini adalah salah satu tingkah laku yang menuntut campur tangan segera. "Kesedaran sosial anak anda mungkin akan datang secara semula jadi, jadi jangan cuba bereaksi dengan apa yang pada dasarnya merupakan proses perkembangan semula jadi, " kata Dr. Ford. Hakikatnya adalah bahawa rakan-rakannya mungkin terlibat dalam promosi diri yang serupa supaya mereka akan merasa kurang pantas daripada yang anda lakukan. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai alasan untuk mempercayai bahawa kebanggaan anak anda berada di atas, bincangkan situasi dengan guru, jurulatihnya, atau pemimpin pengakapnya - sesiapa yang berada dalam kedudukan terbaik untuk memerhatikan kumpulan dinamik dan bagaimana anak anda berfikiran di dalamnya. Jika dia "Saya seorang jenius matematik" proklamasi memang mengasingkan kawan-kawannya, anda mungkin perlu menyemarakkan proses pembelajaran bersama-sama. Cuba mengatakan sesuatu seperti: "Semua pemikiran tentang rasa mengagumkan pada perkara-perkara seperti melukis kucing atau menyelesaikan masalah perkataan adalah baik untuk menyimpan di dalam kepala anda sendiri untuk bersorak apabila anda memerlukan semangat, tetapi jika anda mengatakannya dengan kuat, mereka boleh membuat kawan berasa buruk tentang kebolehannya atau membuat anda nampak seperti pertunjukan. "

The "I'm Better Than You" Brag

Kanak-kanak zaman ini boleh menjadi sangat berdaya saing, dan kadang-kadang mereka akan melakukan apa saja dengan harapan mendapat kelebihan berbanding rakan sebaya. "Ramai kanak-kanak masih percaya bahawa meletakkan orang lain secara automatik akan meningkatkan status mereka sendiri, " kata Dr Walfish. Walaupun anak-anak lain nampaknya bertolak ansur dengan jenis sampah yang bercakap, jelaslah anda tidak mahu anak anda menggunakan makna bagi orang lain sebagai cara menarik lebih awal dari pek itu. Jika anda perasan bahawa ini menjadi kebiasaan, langkah seperti yang anda lakukan apabila tingkah laku yang tidak sopan seperti nama panggilan atau undur mula keluar dari tangan. Jelaskan bahawa perkongsian maklumat yang menyatakan kenyataan tentang sesuatu yang boleh anda lakukan ("Saya boleh bermain 'Suka Cinta' di gitar") adalah baik, tetapi ia menyakitkan untuk membingkai sesuatu dengan cara yang lebih baik daripada rakan (" Saya boleh memainkan empat lagu Justin Bieber, dan anda tidak boleh bermain! "), Dan ia boleh mendorong pal.

Satu lagi senario intervensi yang layak adalah apabila anda mendengar anak anda mengatakan sesuatu seperti: "Saya mendapat gitar baru untuk ulang tahun saya yang jauh lebih baik daripada gitar anda." Bercakap mengenai harta benda harus menjadi sesuatu yang anda jelaskan dengan jelas. Masalahnya adalah bahawa sesetengah kanak-kanak mempunyai masa yang sukar melihat perbezaan antara menyatakan keseronokan tulen ke atas objek baru yang berkilat dan, dengan baik, menjadi jerk. Jelaskan bahawa walaupun tidak baik untuk memberitahu orang lain tentang kepemilikan baru, ia harus dilakukan dengan semangat perkongsian, tidak membuat orang lain berasa buruk atau ditinggalkan. Dan pastikan anda memodelkan kesopanan di hadapan anak anda. Tidak menonjolkan iPad terbaru atau kasut mahal anda pergi jauh.

The "I Feel Bad About Myself" Brag

Lebih besar dan lebih membanggakan, semakin besar kemungkinannya motivasi oleh harga diri yang rendah. Jadi, lihatlah apa yang sedang berlaku dalam kehidupan anak anda. "Kanak-kanak sering terdedah apabila ada peralihan - peningkatan fizikal, sosial, intelektual, atau emosi, " jelas Dee Shepherd-Look, Ph.D., profesor psikologi di California State University, Northridge. "Mereka mungkin menghadapi kelemahan itu dengan cuba membuat diri mereka kelihatan lebih besar dengan membual."

Dengan itu, cuba untuk mengusik sama ada ketidak insuran menyebabkan anak anda menjadi bragosaurus. Mungkin tidak ada sambungan yang jelas. Seorang kanak-kanak yang bergelut dengan membaca boleh bercakap tanpa henti tentang sesuatu yang dia benar-benar hebat - seperti pertahanan bola sepaknya. Atau anak yang baru mendapat saudara baru tiba-tiba menjadi semua tentang bagaimana dia pergi ke Hawaii (walaupun dia tidak). Oleh itu, ambil langkah kembali dan lihat sama ada anda boleh menangani isu asas (dengan bergilir membaca buku bab yang hebat, sebagai contoh), daripada cuba memberi tumpuan kepada membanggakan. Bantu dia berasa selesa membincangkan apa yang dia cemas, dan perbincangan bola sepaknya yang membosankan mungkin pudar apabila dia merasa lebih yakin. Dan apabila anda menggalakkan dia untuk memberi pujian kepada orang lain, dia akan dapat merasakan kebahagiaan itu dan menikmati kemuliaan, tanpa menyiarkannya kepada dunia.

Awalnya diterbitkan dalam majalah Ibu bapa pada edisi Januari 2011 .

Pautan Berkaitan

  • Bagaimana Percakapan Bukti Anak Anda
  • Mengapa Anak Anda Mempunyai
  • Cara Meningkatkan Kepuasan Diri Anda