Skip to main content

10 Kaedah Penting untuk Memberi Makan Bayi Anda

Sama ada anda membuat resipi makanan bayi atau menggunakan makanan yang dibeli di kedai, memperkenalkan pepejal adalah masa yang menarik untuk ibu bapa dan bayi. Bayi anda akan makan makanan, salah satu bahagian kehidupan yang terbaik (menurut pendapat saya!). Tetapi, melancarkan kerjaya makan bayi anda mungkin kelihatan sedikit menakutkan. Bila hendak bermula dan apa yang hendak bermula dan bagaimana untuk melakukannya dan apa yang harus diingat - semuanya boleh merasa hebat.

Berita baiknya ialah, ibu bapa telah memperkenalkan bayi mereka untuk pepejal selama ribuan tahun; anda akan baik! Mulailah berumur antara 4-6 bulan, apabila bayi anda boleh duduk dengan sokongan dan seolah-olah tertarik dengan makanan yang anda makan. Selain itu, terdapat beberapa perkara yang harus diingat. Senarai garis panduan ini dari buku masakan baru saya Baby Baby Food: Mudah, Makanan Semua-Semula untuk Bayi & Kanak-kanak Anda, menyatakan 10 peraturan yang akan membantu menjadikan peralihan bayi anda menjadi lebih mudah untuknya - dan anda.

10 Peraturan untuk Memberi Makan Bayi Anda

  1. Pindahkan hanya beberapa sudu makanan ke dalam hidangan untuk memberi makan kepada bayi anda. Anda akan mahu membuang apa sahaja yang tidak dimakannya kerana bakteria dari dalam mulutnya akan dipindahkan melalui sudu kepada makanan dalam mangkuk.
  2. Tonton isyarat bayi anda, dan jangan paksa dia untuk makan jika dia tidak mahu. Sekiranya dia menutup mulutnya atau bertukar kepalanya, teruskan.
  3. Sentiasa mengawasi bayi dan anak anda semasa dia makan. Mencekik adalah bahaya sebenar.
  4. Mulailah dengan melayani bayi puree makanan tunggal anda. Tunggu sekurang-kurangnya satu hingga dua hari sebelum memperkenalkan makanan lain sekiranya terdapat reaksi alergi.
  5. Hanya kerana bayi anda tidak suka makanan, jangan berhenti berkhidmat. Bayi sering perlu didedahkan kepada makanan baru sehingga 10-15 kali sebelum mereka akan menerimanya. Cuba mencampurkannya dengan puri yang anda tahu dia menikmati.
  6. Bertujuan memperkenalkan anak kecil anda kepada sebanyak mungkin makanan baru dalam 12 bulan pertama kehidupannya. Ini akan membantu peredarannya dan semoga dia menjadikannya pemakan yang lebih mencabar di kemudian hari.
  7. Jangan tinggal di peringkat puri lancar terlalu lama. Sebaik sahaja bayi anda menelan dengan mudah, peralihan kepada makanan yang kecil.
  8. Untuk nipis, masukkan sedikit susu, formula, atau air. Untuk menebal kapur, kacau dengan sedikit bijirin bayi segera.
  9. Selera makan bayi berbeza-beza satu hari ke depan-ini adalah perkara biasa!
  10. Jangan malu-malu untuk memberi makan lemak sihat bayi anda seperti minyak zaitun, alpukat, mentega kacang, mentega tenusu, atau keju. Dan pastikan untuk memberi anak-anak di bawah umur dua susu penuh lemak (selepas 12 bulan) dan yoghurt. Lemak adalah penting untuk otak yang semakin meningkat.

Ini hanya permulaan pengambilan makanan bayi anda. Bersenang-senang, bersabarlah, dan nikmatilah reaksi anak kecil anda (sering kelakar!) Dengan rasa baru yang dia alami buat pertama kalinya.

Jenna Helwig adalah editor makanan pada Orangtua dan penulis buku masakan Real Baby Food: Mudah, Semua Makanan Semulajadi untuk Bayi dan Anak Anda . Dia menyiapkan tulen apel untuk menggigit pepejal anak perempuannya yang pertama dan masih mengingati rupa keajaiban di wajah bayi. Ikut Jenna di Twitter .

Cara Membuat Buah-Buahan Bayi

Gambar ihsan Jenna Helwig